28 mei Opinieartikel in Trouw: Waar blijven de lessen over AI?
28-05-2025 | In een opiniebijdrage gepubliceerd in ‘Trouw‘ levert Codam-directeur Maarten Naaijkens overtuigend kritiek op ons verouderde onderwijssysteem. Zijn artikel: “Frans, Latijn: waardevol, zeker. Maar waar blijven de lessen over AI?” legt de realiteit bloot van de plek van het digitaal onderwijs in de huidige klaslokalen.
Terwijl tieners moeiteloos navigeren tussen TikTok-algoritmes en AI-chatbots, blijft hun schoolervaring geworteld in eeuwenoude tradities. Waarom is het zo vanzelfsprekend dat klassieke vakken hun kernpositie behouden, terwijl programmeertalen nog altijd worden weggewuifd als keuzemodules?
Digital-first onderwijs
Het artikel legt uit hoe vakken zoals Frans bekendheid kregen in de 19e eeuw als taal van de elite, terwijl Duits zijn plaats verdiende door wetenschap en handel. Het naoorlogse Europa gebruikte taalonderwijs als symbool van vrede, waardoor deze traditionele vakken een bijna heilige status kregen.
Hoewel begrijpelijk, is deze erfenis problematisch geworden. Als je klassieke en programmeertalen vergelijkt, vereisen beide syntactisch begrip, logisch denken en het vermogen om complexe structuren te doorgronden. Het belangrijkste verschil? Programmeertalen missen de eeuwenlange traditie die Latijn en Grieks naar een onaantastbare status in onze onderwijshiërarchie heeft verheven.
Tijd voor onderwijsrevolutie
Dit hoeft niet zo te zijn. Een terechte vraag van een leerling: “Waarom moeten wij ons altijd aanpassen aan het systeem, maar past het systeem zich nooit aan ons aan?” Het onderstreept treffend de huidige staat van ons onderwijs.
Voor het volledige artikel, ga naar “Opinie: Frans, Latijn: waardevol, zeker. Maar waar blijven de lessen over AI?”